24 . Aprīlis
Nameda, Visvaldis, Ritvaldis

 
 
    Aktuāli
    Ziņas  
    Sveicam!  
    Blogi  
    Arhīvs  
Galerija
Par mums
Lejuplāde
Ziedojumi
Kontakti
++Kalendārs++




    Mans epasts 

E-pasta adrese:

Parole:


Par iestāžu centralizāciju
Margarita Krauča
2015-01-20

Pēdējos gados vai teju visās nozarēs notiek iestāžu apvienošana: slimnīcas, māju pārvaldes, skolas, aprūpes centri. Tā kā tas skar gan pašvaldību, gan valsts iestādes, tad jādomā, ka tas nāk no kāda kopēja iestādījuma, piemēram, tāda kā Ekonomikas ministrija.

Nesen Ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola teica viedus vārdus, ka mūsu valstī ir zema kapacitāte, lai realizētu lielus projektus. Tas bija domāts par izstādes projektu, bet to pilnībā var attiecināt uz jebkuru citu tepat mūsmājās.

Latvija ir maza valsts ar maziem resursiem, maziem apgriezieniem, lēnu domāšanu. Tai ir bīstami birokrātiski veidojumi. Un kas gan cits ir liels uzņēmums, kā vienīgi viens liels birokrātijas objekts. Liels uzņēmums, protams, var eksistēt, bet tikai kā starpvalstu. Bet kas ir skolas, māju pārvaldes, veselības centri, policijas iecirkņi? Tā ir infrastruktūras daļa kādai noteikta apjoma teritorijai. Šiem objektiem jābūt ērti pieejamiem, ātri reaģējošiem un ātri lemjošiem, ko darīt.

Un tikai tāpēc, ka kādam jāaizstāv savs granta projekts, kuru tas “nošpiko’’ no lielvalsts projekta, ir jāmokās pašam un citiem, kas tajā iesaistīti. Paies laiks līdz aptvers, ka tas mūsu valstij vai pilsētai neder, bet būs zaudēti resursi, būs zaudēta uzticība, būs zaudēts laiks tālākai attīstībai. Neviens attālināts no notikuma objekta pirmā līmeņa vadītājs, nevar objektīvi novērtēt situāciju un ātri reaģēt, bet zemākā līmeņa vadītājs bez resursiem ir kā putns bez spārniem, kamēr birokrātiski nepierāda savu nepieciešamību.

Rodas iespaids, ka dažām atbildīgām personām tas ir veids, kā tikt vaļā no apnicīgiem pienākumiem, analizēt, apkopot, risināt grūtus vai nepatīkamus jautājumus, citreiz vienkārši rēķināt, kalkulēt, pierādīt.

Standartizētais pamatojums centralizācijai: racionāla resursu izvietošana, tehnoloģiju izmantošana, administratīvā personāla apvienošana, centralizēti iepirkumi ir pilnīgs blefs, jo tā vai tā uz noteiktu darbinieku skaitu ir nepieciešams noteikts darba procesa nodrošinātāju skaits. Nevar uz diviem darbiniekiem ieviest vienu personāla kartīti vai aprēķināt algu vienlaicīgi diviem – darba apjoms pārējiem pie apvienošanas nesamazinās. Administratoru skaits gan pieaug, jo viena līmeņa vadītāja vietā izveidoti trīs līmeņi un kā jau pienākas liela apjoma uzņēmumam ir attiecīgi lielas algas to vadītājiem. Un tā pa visām struktūrām.

Ja nozarei ir maz naudas, tad algas atbilstoši tiek samazinātas naudas piesaistītājiem, bet palielinātas birokrātiskajam aparātam.

Arī centralizēti iepirkumi ne visās situācijās piemērojami. Ir specifiskas unikālas tehnoloģijas, kuras tiek pasūtītas vienam uzņēmumam, bet citiem tās nav vajadzīgas. Bez tam lielus iepirkumus var nodrošināt liela apjoma piegādātāji, līdz ar to mazie tiek izspiesti no konkurences. Bet tam tas mazais piegādātājs var būt turpat blakus un ātri reaģēt uz kādu sīku nepieciešamību. Piemērs ir ar zālēm, kuras aptieka var piegādāt stundas laikā. Tāpat tas var būt ar vissīkāko skrūvi no kāda blakus veikala. Bet lielā uzņēmumā, kur preces tiek iepirktas centralizēti, nav paredzēta šāda kārtība un attiecīgo materiālu jāgaida tikai pēc pieprasījuma apstiprināšanas pie lielās valdes vai 2. līmeņa vadības pat ļoti ilgi, bet darbs ir jānodrošina nekavējoties.

Ekonomija nesanāk arī, ja darbinieka vietā pērk firmas pakalpojumu. Pirmkārt, firmas pakalpojums ir dārgāks, otrkārt, tas nav izpildāms nekavējoties, jo tāds pakalpojums no firmas ir divas-trīs reizes dārgāks nekā ieplānotais. Treškārt, no kvalificēta speciālista, kurš maksā nodokļus no savas algas valstij un pašvaldībai ir lielāks ieguvums, un ne tikai valstij, bet arī ģimenei.

Protams, ka var būt izņēmumi, tādēļ jau ir vadītājs, kas pats rēķina, kas ir izdevīgāk, bet neuztic aprēķina novērtējumu zemāka līmeņa vadītājam, kuram nav atbilstošas kompetences vai pat izglītības.

Maza valsts, mazi darbi, mazas struktūras, bet efektīvas, kāpēc tās jāiznīcina? Vai tikai tāpēc, ka kādam kāds ir apnicis vai jādod vieta savējiem, kuriem nav ne nojausmas kā darboties svešā specialitātē. Bet pats galvenais mēs neesam tik bagāti ar zinošiem speciālistiem, lai pēdējos vienkārši izmestu. Vispirms ir jāizaudzē vietā, kas varētu nomainīt pieredzējušo, un jāmaina būtu pakāpeniski, bet ne visus uzreiz, kā tas daudzviet tika izdarīts. Vai tiešām to plānoja Ekonomikas ministrija? 



Citi šī autora blogi
Cik ārstam jānopelna, lai nosegtu tā darbības izmaksas? [1]
Vai ir gaisma tuneļa galā veselības aprūpē? [0]
Darba svētki 2015. gada 1.maijā. [0]
Kādu gribētu es savu Latviju? [0]
Vai nepieciešama valdības regulējošā vara pār veselības aprūpes sistēmu? [0]
Svešā teritorijā vai savā valstī? [0]
Cik lielu labklājību esam sasnieguši, ja...? [0]
Veselības aprūpes atveseļošanās- vēlamais un esošais [4]
Vai varam justies droši, ka izdzīvosim? [1]
Nodokļu politikas rāmis, jeb specifikācija [0]
Mans skatījums uz Latvijas mērķi [3]
Vai mēs racionāli izmantojam zāles? [5]
Vide un bērna veselība [5]


Komentāri
Juris Dzelme 2015-02-22, 18:47:53
Latvijai ar tās mazo iedzīvotāju blīvumu noteikti ir jāorientējas uz nelielām organizācijām, maziem uzņēmumiem ar lokalizētu darbibu, iespēju robežās saistītu ar pasvaldībām. Tas attiecas arī uz lauku skolām un reģionālajām augstskolām.
[1]

Pievieno savu komentāru

Vārds:
Komentārs:
Kods: Kods:495
 
 Dienas komentārs   
Nerevidēsim gadsimtu vecās tradīcijas
Daugavietis
LSDSP kā Latvijas politiskai partijai ir jāatbalsta Latvijai svarīgas vērtības, Latvijas kultūru, jāveido patriotisms, jārunā par pieminekļiem kā Latvijas kultūras daļu. Simbolu analīze nav politiskas...


 Jaunākais komentārs forumā   
Ekonomiskā krīze
Kundze. Elena
Uzmanību plašai sabiedrībai, Vai jums ir nepieciešams kredīts? ja jā Mēs piedāvājam aizdevumu ar zemu procentu likmi 3%, un bez kredīta pārbaude, mēs piedāvājam individuālie aizņēmumi, parādu kons...


Izsaki savu viedokli
 Galerija   
 
   
 
Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija
Adrese: Rīga, Aldaru iela 8, LV-1050 Tālrunis 67356585